Na društvenim mrežama sve više možemo vidjeti objave korisnika koji upoređuju cijene prehrambenih proizvoda kod nas i u inostranstvu. Mnogi su primijetili da su proizvodi bosanskohercegovačke proizvodnje često jeftiniji u zemljama EU nego u prodavnicama u BiH, čak i kada su na akciji. Ovo izaziva pitanja o razlozima takvog stanja.
Saša Aćić, predsjednik Unije poslodavaca RS, ističe da je ovo veoma kompleksno pitanje. Prema njegovim riječima, potrebno je sprovesti validno istraživanje kako bi se došlo do odgovora. Naglašava da je nelogično da proizvodi u zemljama s jačom kupovnom moći budu jeftiniji. “Logično bi bilo da su cijene u razvijenijim zemljama više, posebno uzimajući u obzir troškove transporta”, objašnjava Aćić.
Jedan od ključnih razloga za razlike u cijenama leži u poticajima za izvoz. BiH je jedina država u regiji koja ne pruža poticaje za izvoz prehrambenih proizvoda. Nihad Imširović, direktor Konzuma i Mercatora u BiH, ističe da je veoma teško da domaći proizvodi budu jeftiniji u EU. On objašnjava da su velike trgovačke kompanije u inostranstvu direktno povezane s proizvođačima, dok se u BiH uključuju izvoznici, uvoznici i distributeri, što povećava troškove i krajnju cijenu za potrošače.
Imširović navodi da se često čuje da su proizvodi poput deterdženta jeftiniji vani, ali to je normalno. “Svi posrednici u BiH, od izvoznika do trgovaca, povećavaju troškove”, kaže on. Dodaje da je u zemljama poput Hrvatske situacija drugačija zbog poticaja za izvoz, što omogućava proizvođačima da ponude niže cijene u inostranstvu.
Također, postoje i različite strategije proizvođača. Na primjer, piletina Madi može biti jeftinija u Hrvatskoj nego u BiH jer proizvođači formiraju cijene prema tržišnim potrebama. “To je politika proizvođača, a ne trgovaca”, objašnjava Imširović. On naglašava da je nemoguće da naši proizvodi budu jeftiniji u EU nego u BiH, uzimajući u obzir sve navedene faktore.
U konačnici, razlike u cijenama su rezultat složene strukture tržišta, razlika u poticajima za izvoz i strategija proizvođača. Dok potrošači nastavljaju da upoređuju cijene, jasno je da je situacija u BiH složena i da zahtijeva dublje analize i razumijevanje.