Oglasi - Advertisement

“Čisto, uredno, grad Teheran je siguran.
Taj pojam sitnog kriminala i dojam nesigurnosti koji često drugi imaju u drugim gradovima tamo ne postoji.
Vrlo interesantno društvo prožeto različitim interesima, kulturama, temama…”, kaže Branimir Vidmarović, politički analitičar koji se prije svega nekoliko tjedana vratio iz Irana, čime je negirao zapadnu propagandu i sotoniziranje ove države.
On naglašava da iransko stanovništvo sačinjavaju saudijski, iranski Turci, Kurdi, Iračani, Pakistanci, Afganistanci pa i iranski Židovi.
“Najbrojnija zajednica Židova na Bliskom istoku izvan Izraela,” otkriva Vidmarović.
Ističe dvojakost strukture vlasti Irana koja je ujedno i sekularna i demokratska.
“Koliko god se priča o teokraciji, u Iranu postoji živa demokratska tradicija od najniže, lokalne razine pa do parlamentarne. Ljudi se ne biraju po vjerskim principima. Vijeće stručnjaka koji biraju ajatolaha – ti ljudi se isto biraju na direktnim izborima”, pojašnjava analitičar.
“Ti ljudi tamo nisu pod opresijom. Oni jesu cinično raspoloženi, shvaćaju da su sankcije djelomično i zbog politike na vrhu i vjerojatni bi htjeli da se vjerski vrh reformira, otvori. No nema animoziteta na način da bi se ljudi ustali i pokrenuli revoluciju”, ističe.
Postoji li šansa za građanski rat ili smjenu vlasti?

“Postoje nezadovoljstva vezana uz policiju ćudoređa međutim to nije suštinska podjela u društvu. Građanski rat je teško moguć jer nema suprotstavljenih ideološko-vjersko-političkih pitanja koja bi bila dovoljna jaka i duboka zbog kojih bi se išlo u rat”, smatra Vidmarović.
U iranskom ustavu postoji članak 111. tzv. “impeachmenta” ajatolaha, tj. iskaz nepovjerenja. “Kada bi netko u SAD-u bio dovoljno lukav da ide tim putem, taj način nikad nije bio invociran, a legalan je. To je sekularni dio koji ostaje kao mehanizam kontrole ukoliko ajatolah zabrazdi. To je dakle, realni mehanizam”, ističe Vidmarović.

Sadržaj se nastavlja nakon oglasa