Wall Street je opsjednut time kako bi izraelsko-iranski sukob mogao utjecati na Hormuški moreuz, usko grlo svjetske trgovine naftom, izvještava CNN. Zasad su međunarodne berze ostale relativno mirne otkako je Izrael napao Iran, a Iran uzvratio; no to bi se moglo promijeniti ako rat onemogući plovidbu tankerima kroz Hormuški moreuz – uzak prolaz između Irana, Omana i Ujedinjenih Arapskih Emirata.
Moreuz širok 55 do 95 kilometara povezuje Perzijski zaljev s Arapskim morem. Ključan je za izvoz nafte i ukapljenog prirodnog gasa s Bliskog istoka prema svjetskim tržištima, i predstavlja pravu žilu kucavicu globalne trgovine energentima. Prema podacima Međunarodne agencije za energiju (IEA), kroz jedan od najvažnijih naftnih prolaza na svijetu svakodnevno prođe oko 20 miliona barela nafte – što je otprilike četvrtina svjetske potrošnje; prema drugim procjenama, čak i trećina.
Do sada nije bilo većih poremećaja, iako agencije prenose da tankeri oklijevaju ili duže čekaju na prolaz. Hormuški moreuz ostaje otvoren, tankeri prolaze, ali je broj tranzita smanjen. Pomorski informacijski centar JMIC je izvijestio da je prošle sedmice zabilježeno blago smanjenje broja teretnih brodova koji plove ovim pravcem.
Zatvaranje moreuza moglo bi pogurati cijene nafte iznad 100 dolara
Ukoliko Iran blokira Hormuški moreuz, posljedice bi bile dramatične za svjetsku trgovinu naftom. Goldman Sachs upozorava da bi scenarij ekstremnog rizika, koji uključuje dugotrajno zatvaranje prolaza, mogao pogurati cijene nafte znatno iznad 100 dolara po barelu.
Cijene nafte variraju od trenutka kada je Izrael napao Teheran, ali su ostale relativno stabilne. Ipak, u ponedjeljak navečer ponovno su porasle nakon što je američki predsjednik Donald Trump poručio da se Teheran mora odmah evakuirati – Washington je tako signalizirao spremnost da se uključi u rat na strani Izraela. Stručnjaci upozoravaju da bi čak i prijetnja zatvaranjem mogla uzdrmati tržišta i dovesti do naglog rasta cijena energenata, prenosi Euronews.
Može li Iran zaista zatvoriti moreuz?
Analitičari RBC Capital Marketsa smatraju da Iranu ne bi bilo lako dugoročno zatvoriti Hormuški moreuz, iako sukob može poremetiti pomorski saobraćaj i opskrbu energijom na druge načine – napadima na naftna postrojenja, skladišta i rafinerije. Profesor finansija Davide Accomazzo kaže za CNN da tržišta i dalje vjeruju kako će se sukob zadržati pod kontrolom te da neće doći do direktnog učešća SAD-a niti do napada na ključnu infrastrukturu ili sam moreuz.
CNBC predviđa da je malo vjerovatno, a možda i fizički nemoguće, da Iran zatvori plovni put. Predsjednica Transversal Consultinga Ellen Wald ističe da Iran ne bi imao direktne koristi od tog poteza: veliki skok cijena nafte izazvao bi reakciju Kine, koja je najveći kupac iranske nafte i najvažniji trgovinski partner. Iran bi potezom koji bi više naštetio njegovim prijateljima nego neprijateljima – na kraju i sam sebi – izgubio više nego što bi dobio.
Iran je i ranije prijetio zatvaranjem Hormuškog moreuza – posebno 2018. kada je Donald Trump povukao SAD iz nuklearnog sporazuma s Teheranom i ponovno uveo sankcije. No, nikada nije išao do kraja. “Budimo realni – veći dio Hormuškog moreuza pripada Omanu, i dovoljno je širok da ga Iran ne može samostalno zatvoriti”, navodi analitičar Anas Alhajji. Brodovi bi, u krajnjem slučaju, mogli koristiti alternativne rute kroz vode Omana i UAE-a.
Najviše bi bile pogođene azijske zemlje
Oko 70% sirove nafte i LNG-a koji prolaze kroz Hormuški moreuz ide prema Aziji – glavnim kupcima: Kini, Indiji i Japanu. Samo četvrtina količina mogla bi se preusmjeriti alternativnim rutama, poput saudijskog naftovoda Istok-Zapad koji vodi do Crvenog mora, ili naftovoda iz UAE-a do luke Fujairah.
IEA upozorava da bi svaki ozbiljan i dugotrajan zastoj u ovom moreuzu poremetio isporuke ključnih proizvođača iz Perzijskog zaljeva – Saudijske Arabije, UAE-a, Kuvajta, Iraka i Katara – te učinio nedostupnim većinu globalnih rezervnih kapaciteta koji su koncentrirani upravo u toj regiji.
Još ranjivije je tržište ukapljenog plina (LNG). Sav izvoz LNG-a iz Katara – drugog najvećeg izvoznika na svijetu – i UAE-a prolazi kroz Hormuški moreuz. Prema podacima IEA-e, u prvih deset mjeseci 2023. tim pravcem je prošlo oko 90 milijardi kubnih metara LNG-a – što čini petinu svjetske trgovine tim energentom. Oko 80% te količine ide prema Aziji, ostatak u Evropu.